Cardboard Castle is a selection from five years of photography of the metropolitan area of Damascus, Syria prior to the 2011 Syrian uprising. This book consists of four sections depicting divisions and contrasts of the capital, and political advertisement as a reflection of governmental policies.
The construct of a cardboard castle reflects that while the state projected an image of omniscience, omnipotence and omnipresence, the image was hollow. These were parapets made of paper, with the poor and working classes tasked with propping up the facade.
قلعة الكرتون نتاج خمس سنوات من تصوير دمشق وضواحيها. يتكون الكتاب من أربع أقسام توثّق جوانبَ مختلفةً من العاصمة، بين استكشاف للبيئة المدينيّة بانقساماتها وتبايناتها من جهة، والدعاية السياسية كمعبّر عن السياسات الاقتصادية والاجتماعية من يمكن قراءة الكتاب من اليمين إلى اليسار لقرّاء العربية ومن اليسار إلى اليمين لقرّاء الإنكليزية حيث رتّبت الصور لتراعي المنظور المعكوس بحكم الخلفية الثقافية.

مدينتي التي ابتلعت الوافدين أمثالي قاسية ومقسّمة. فقد احتضنت الأغنياء في قلبها وحاصرت من يبنيها ويشغّلها في العشوائيات. وبينما صُدّرت صورة التطوّر والانفتاح نحو الداخل والخارج، كانت أزمة سوريا تزداد حدّة وتقترب من الانفجار. الصورة الكاذبة التي خلقها السوريون وصدّقوها شكّلت مفارقة القلعة الحصينة المنيعة من الخارج، الهشّة من الداخل.  














enlarge

Book

Buy the book Cardboard Castle.
نسخة من كتاب قلعة الكرتون.
$ 15
Shipping Options
Domestic:
International:

enlarge

Book + Signed print

Buy the book Cardboard Castle and receive a signed print (8"X11"). 
نسخة من كتاب قلعة الكرتون و طبعة موقّعة لأحد الصور
$ 150
Shipping Options
Domestic:
International: